Pr ili marketing: koja je razlika?
Iako se na prvi pogled doimaju kao ista stvar, postoji mnogo razlika izmedu PR-a i marketinga. Osnovna je razlika što se odnosi s javnošću bave upravljanjem imidža organizacije ili osobe, dok se marketing bavi prodajom.
Ljudi ih često teško razlikuju, a ako si i ti jedan od njih u nastavku ćemo ti pokušati objasniti oba pojma i koja je razlika između njih.
Što je PR, a što marketing?
Odnosi s javnošću, odnosno PR, fokusiraju se na održavanje i poboljšanje odnosa između organizacije i njezinih javnosti – uključujući medije, kupce, dioničare te širu zajednicu putem komunikacije i strategija za upravljanje reputacijom. Marketing, s druge strane, usredotočen je na promociju proizvoda ili usluga kako bi se zadovoljile potrebe kupaca i ostvario profit.
Dok odnosi s javnošću naglašavaju ugled i komunikaciju, marketing se više fokusira na promociju i prodaju.
Aktivnosti
Odnosi s javnošću zarad održavanja dobrog imidža svojih klijenata bave se nekim od sljedećih aktivnosti:
- Upravljanje društvenim medijima
- Izrada i distribucija tiskanih i digitalnih materijala za medije – priopćenja za medije, članci i intervjui
- Organizacija događaja i konferencija za medije radi promocije proizvoda/usluga ili brenda
- Lobiranje radi promicanja interesa organizacije kod političkih ili regulatornih tijela
- Upravljanje krizama – uključujući brzu reakciju na negativne događaje i zaštitu ugleda organizacije
Kao što smo spomenuli, marketing je za razliku od PR-a više fokusiran na prodaju, stoga se bavi aktivnostima kao što je:
- Oglašavanje
- Direktni marketing – slanje personaliziranih poruka putem e-pošte, pošte ili SMS-a kako bi se potaknula prodaja ili stvorila svijest o proizvodu/usluzi
- Digitalni marketing
- Promocije – poput popusta, nagradnih igara ili besplatnih uzoraka, kako bi se potaknula prodaja i lojalnost kupaca.
- Osobna prodaja – putem izravnog kontakta s kupcima, kao što su prodajni agenti ili prodajni predstavnici.
Iako se odnosi s javnošću i marketing razlikuju po ciljevima i metodama, u praksi često surađuju kako bi podržali zajedničke ciljeve organizacije. Pojavom društvenih mreža, sve ih je teže razlikovati, ali ono što je sigurno jest da oba područja koriste komunikacijske strategije i taktike kako bi utjecali na percepciju ciljane publike i postigli poslovne ciljeve.
Autorica: Monika Mladen
Za više zanimljivih sadržaja zaprati nas i na našim društvenim mrežama!