Na kineskim društvenim mrežama, posebno na TikToku i Xiaohongshu, u posljednjih nekoliko dana sve gori zbog raskrinkavanja velikih američkih brendova. Nakon što je bivši američki predsjednik DonaldTrump najavio mogućnost uvođenja carina i do 125% na sav kineski uvoz, brojni kineski influenceri, tvornički radnici i korisnici mreža odlučili su uzvratiti informacijama. Objavljuju snimke iz tvornica u kojima se jasno vidi kako se proizvodi torbice Michael Kors, traperice Levi’s, pa čak i artikli brendova Ralph Lauren i Calvin Klein – sve ono što se u SAD-u reklamira kao “američki luksuz”.
Iako su ti brendovi poznati po predstavljanju američke kvalitete i dizajna, sve više dokaza pokazuje da se njihova proizvodnja odvija u kineskim gradovima poput Zhejianga i Guangdonga. I ne samo to – pojedini korisnici usporedili su stvarne cijene proizvodnje s cijenama u američkim trgovinama i razotkrili da su troškovi izrade torbice od 30 dolara, dok se iste torbice prodaju za 500 dolara.
Satira koja pogađa
Jedan od viralnijih videa prikazuje AI-generirane verzije DonaldaTrumpa i ElonaMuska kako u šali vezuju vezice na Nike tenisicama u jednoj od kineskih tvornica. Iako je video satiričan, reakcije na njega su vrlo ozbiljne. Ljudi komentiraju s pravim frustracijama: „kako to da luksuzni američki proizvodi koji se reklamiraju kao domaći zapravo nastaju nekoliko ulica dalje od njihovih kuća, a prodaju se po cijenama koje si većina građana Kine jedva može priuštiti“.
Ovakvi sadržaji ne samo da zabavljaju, već i pokreću stvarne rasprave o autentičnosti i etici u brendiranju. Kineski influenceri dijele stvarne snimke s tvorničkih traka, ugovore i narudžbe koje jasno pokazuju koliko se “američkog sna” zapravo proizvodi u Kini bez priznanja ili zasluženog kredita.
Ono što dodatno raspiruje priču jest bujanje sive ekonomije u Kini. Naime, luksuzni proizvodi s istih proizvodnih linija sve se češće pojavljuju na lokalnim tržištima i prodaju po nekoliko puta nižim cijenama. Luksuz koji se u SAD-u prodaje po premium cijenama, ovdje se može naći za djelić toga.
To je mnoge natjeralo da se zapitaju – ako se proizvod izrađuje tu, u mojoj zemlji, zašto plaćam luksuznu cijenu kao da dolazi iz inozemstva?
Novi oblik trgovinskog rata
U vrijeme kad tradicionalni trgovinski sukobi sve više poprimaju digitalne i informacijske oblike, TikTok i slične platforme postaju glavno bojno polje. Trumpove carine nisu više samo stvar politika i uvoza, već izazivaju kontra-narative u kojima Kina ne odgovara prosvjedima, nego podacima.
Pokazivanjem stvarnog porijekla proizvoda, kineski korisnici preuzimaju moć narativa i stavljaju fokus na zapadnu dvoličnost onu koja propagira nacionalni ponos, a oslanja se na kinesku proizvodnju. Ova nova vrsta “ratovanja” događa se u realnom vremenu, među mladima, studentima, radnicima i influencerima koji koriste društvene mreže kao sredstvo razotkrivanja. Umjesto političkih govora, tu su videozapisi, snimke etiketa, slike tvornica i screenshotovi narudžbenica koji pričaju priču koju brendovi ne žele da znate.
#MadeinChina #MadeinUSA #Tiktok
Autor: Mara Obradović